www.RoseFrederiksen.dk

Amiens


For en gangs skyld var vi næsten inde i august før vi skulle på ferie, så vi havde ventet på længsel med at komme af sted. En torsdag over middag blev det endelig tid og som altid startede vi med at krydse en bro! I år var det Lillebæltsbroen i høj blå himmel. Indtil vi nåede Hamburg gled trafikken rigtig fin, men som altid er Hamburg en ukendt faktor - i år brugte vi ca. 1,5 time på at komme gennem byen og al dens vejarbejde.

Derfor endte vi også med at overnatte på en autohof, for vi prioriterede at komme så langt som muligt den første dag og da vi ligesom først var grydeklar kl. 22 om aftenen, så er det ikke let at finde en campingplads. Men autohoffen fungerede fint for os og på Shell Autohof Vechta fik vi lov at holde lidt væk fra lastbilerne, den var gratis og der var en lille snask, hvor vi kunne få lidt mad. Der var også en egentlig restaurant, men den var lukket, da vi kom.


Dagen efter fortsatte vi turen mod Amiens. Turen gik gennem Belgien - og der har man gadelygter på motorvejen! Som det ses, var vejret denne dag noget skiftende, men trafikken flød og vi holdt ikke i kø et eneste sted.


Camping des Cygnes ligger i udkanten af Amiens, men bare ca. 2,8 km fra centrum. Vi ankom til venteområdet herover til højre og holdt på tværs hen over båsene, mens Helle fik checket ind. Vi gad nemlig ikke bøvle med at bakke ind i en bås, når vi godt vidste, at vi 10 minutter senere skulle ind på selve pladsen.

Vi havde booket hjemmefra og fik anvist en fin plads nede i et hjørne af en lille lomme med plads til ca. 8 enheder. Pladsen er bygget op om små lommer og er rigtig hyggelig. Vi havde vand og strøm for enden af vognen, så det kunne ikke være lettere. Træraften på billedet her til højre er pladsadskillelsen.
Pladsen var fint jævn og vi havde ikke brug for kilerne. Der var også god plads og tilpas tæt på toiletbygningen og receptionen. I receptionen kunne man bestille morgenbrød fra dag til dag. De havde også en smule drikkevarer og lidt tørvarer. Der holder tillige en foodtruck, der solgte hotdogs alle de dage vi var der.


Toiletbygningen lå max 100 meter fra vores plads og den kunne godt trænge til en up date. Toiletterne var opdelt, mens baderum og vaske var unisex. I den modsatte ende af toiletbygningen var der muligheder for at vaske op under et halvtag. Vandet svingede en del i temperatur, men blev aldrig sådan rigtig varmt i opvaskedelen, mens det fik en ok temperatur i badene.
Vi fik oplyst at de godt var klar over, at de to toiletbygninger trængte til en kærlig hånd, men at der var planlagt en større renovering til vinter.

På pladsen var der nogle få udlejningshytter og en meget lille legeplads. Som i øvrigt var forbeholdt børn i alderen 5-8 år. Men I kan se alle aktiviteterne på billedet herover til højre.

Fra venteområdet foran receptionen, var der adgang til et område primært til autocampere. Området havde egen indkørsel og betalingen foregik i en automat ved indkørslen. Hvis man ankom sent med en campingvogn, var det også muligt at lægge sig i dette område. Der var adgang til alle faciliteter, området var lavet med græsarmering og så ret nyt ud.



Amiens by


Lige uden for campingpladsen ligger der et stort sportsområde og et grønt rekreativt område. Området indeholder en mængde søer, der strækker sig langt mod NV gennem Somme-dalen.
Selvom vi derfor lige frygtede massive problemer med myg, så var de faktisk ikke et problem her.

Vi besluttede os for at cykle ind til Amiens centrum. Som tidligere skrevet, så var det bare ca 2,8 km, der gik på en fin cykelsti langs Canal de la Somme. Kanalen blev fuldført i 1843 og er ca. 150 km lang og går fra den engelske kanal til Canal de Saint-Quentin vest for Amiens.

Kanalen er en kombineret sidekanal og kanaliseret flod, så på nogle strækninger har floden Somme så at sige to løb.
Kanalen har i alt 25 sluser, der gør det muligt for mindre skibe at forcere højdeforskellen på 66 meter fra den ene ende til den anden. Max 400 meter fra campingpladsen ligger en af de 25 og vi var heldige, at der lige skulle et par både igennem.

Derefter fortsatte vi langs Somme ind mod byen. Vel ca. halvvejs knækker kanalen og pludselig blev der åbnet op for et kig ind mod katedralen.

Cykelturen langs kanalen kan virkelig anbefales - den er smuk og nærmest helt plan. Når man så nærmer sig centrum, så begynder der er dukke flere huse op langs kanalen.

Og tæt på gågadesystemet kom vi forbi denne ufo-lignende bygning. Det hedder UniLaSalle Amiens og her uddanner man ingeniører med, hvad der svarer til en kandidatgrad.


Vi parkerede cyklerne inde i centrum og tog derefter på gåtur rundt. Det første sted, hvor vi gjorde et stop for at fotografere, var ved Bibliothèque Louis Aragon. En imponerende bygning til et bibliotek og faktisk er den opført SOM bibliotek. Hovedbygningen stod færdig i 1826 og er opført efter tegninger af arkitekt Cheussey. De to sidefløje stod færdige i 1900.

Midt i gården står et monument til ære for borgmester Frédèric Petit - udført af billedhugger Albert Roze og opsat i 1897.


Turen fortsatte til Le Logis du Roi - eller kongens hus. Huset med tårnet er opført i begyndelsen af de 16. århundrede. Historien bag huset er ikke lige til at finde, men navnet har det fået, fordi Louis XIII tog ophold her under belejringen af Arras i 1640.

Bygningen ligger ved Square Jules Bocquet - eller Jules Boquet, som han egentlig hed - en fransk maler. I dag rummer den en Jules Verne-inspireret legeplads og har et fint kig over mod katedralen.


En by af Amiens' størrelse har naturligvis også en række monumenter - her kommer 2 af dem:
Til venstre ses monumentet over general Leclerc. Det står på Place René-Goblet. Han var general under 2. Verdenskrig og blev sendt rundt både til Afrika, til Østen og var med til at befri Paris. Monumentet er 12 meter højt og har ud over en afbildning af generalen også et Lorraine-kors, som under 2. Verdenskrig var symbolet for det frie Frankrig.

Til højre ses Horloge Dewailly et Marie-sans-chemise. Da togene blev indført rundt om, manglede man et ur i Amiens, så man kunne se, hvornår det næste tog kom. Den tidligere borgmester Dewailly tilbød i 1896 at få opført et ur. Arkitekt Charles-Emilie Riguire byggede søjlen og uret i ren rokokostil. Et par år senere tilførte billedhugger Albert Roze så den nøgne kvindefigur. Det er en forårsgudinde med en æblegren og hun vakte noget oprør, da hun blev sat op. Men de lokale beboere i Amens elskede hende og navngav hende Maria uden skjorte. I dag er det kun denne figur, der er den originale. Resten er genopbygget i begyndelse af 2000'erne. Uret står på Rue de Sergent.


Byen har et fint gågade-miljø og undervejs rammer man næsten automatisk Place Gambetta, som er en velplejet græsplæne i store trappetrin.

Tæt herpå finder man Hôtel de Ville d'Amiens - eller byens rådhus. Det nuværende er opført i det 18. og 19. århundrede.


På Place au Fil blev der den dag, vi besøgte byen, marked. Men her står også byens klokketårn - Beffroi d'Amiens. Det nævnes første gang i 1244, men det nuværendes udseende er fra 1749 og skyldes arkitekt Beffara. Imidlertid blev det hårdt ramt i 2. Verdenskrig og stod som ruin indtil 1989, hvor det blev restaureret. Det er gennem tiden blevet brugt som mødelokale, arkivrum, våbenbutik og fængsel.


Nu har vi jo nævnt katedralen - Cathédrale Notre-Dame d'Amiens - flere gange og naturligvis lagde vi vejen forbi. Kirken regnes som den største gotiske kirke i Frankrig. Den måler hele 145 meter fra øst til vest og der er over 42 meter højt inde. Den erstattede en tidligere katedral, der brændte i 1218. Bag de første tegninger står arkitekten Robert de Luzarches og den første sten blev lagt i 1220. Inden kirken stod færdig i 1266, havde projektet været ledet af to arkitekter yderligere. En stor del af pengene til byggeriet stammede i øvrigt fra salget af tekstiler i en speciel kongeblå farve. Denne farve skyldes planten Farve-Vajd (Isatis tinctoria), som ser uskyldig grøn ud, men som farver ens fingre blå, hvis man knuser bladene imellem dem. Planten ses flere steder i kirkens udsmykning.

Da kirken stod færdig i 1266, så den slet ikke ud som nu. I 1290-1375 åbnede man sidevæggene i skibet op og etablerede en række kapeller og byggede kirken højere, i 1365-1402 byggede man de to store tårne på vest facaden og i 1529-1533 erstattede man det gamle spir med det nuværende, efter at det gamle var blevet ødelagt af et lynnedslag.

På billedet herover til højre ses syd facaden med St. Honoratus-portalen.


Den store indgangs-facade mod vest præges af de tre portaler og de to tårne. Portalerne er dedikeret hver sin vigtig person: til venstre Saint Firmin, i midten Beau Dieu (smuk Gud) og til højre Guds Moder. Midt i portalen ses en statue af personen og samtidig ses en lang række mindre figurer ved siden af dørene. Over døren i kuplen er udskæringerne helt imponerende.

Inde i kirken var vores første tanke: hold da op, den er lang og derefter hold da op, der er højt op til loftet. Højden gør samtidig at den virker meget smal - men det er den faktisk ikke.

Bemærk i øvrigt gulvet - det er lavet som en stor labyrint. Selve labyrinten er 234 meter lang og de troende har fulgt den sorte stribe gennem labyrinten. På pladen i midten er bygherrernes navne anført.

Det store rosen-vindue i nordfacaden ses både ude og inde - men indefra får man hele farvespillet med.

Prædikestolen er fra 1773 - indtil da havde man ikke haft en permanent prædikestol i skibet. Den er tegnet af arkitekt Christophles og udført af billedhugger Dubois. Den er lavet i malet og forgyldt træ og er båret af de 3 teologiske dyder: Tro, der holder en kalk, Håb med ankeret og Velgørenhed der ammer en baby. Over prædikestolen ses en due, der repræsenterer Helligånden og øverst ses en stor engel.
Mellem koret og skibet var tidligere en massiv skærm, men den er nu erstattet af et gitter udført i smedejern. Man kan desværre ikke komme op til gitteret og fotografere ind mod højalteret af den vej.

Bag gitteret er et mageløst kor. Det lykkedes os at fotografere ind mellem tremmerne i gitteret i siden. Ellers er det svært at se noget. I midten af det 18. århundrede blev det midterste område af kirken indrettet på ny i rokokostil. Det nuværende alter kom til i 1755 og den store imponerende barokskærm 'Glorie' blev opsat i 1768 bag alteret. Den er lavet i udskåret og forgyldt træ og den er fyldt med keruber og engle.

I den modsatte ende af højalter-området findes 120 korstole, hvoraf de 110 er de originale. Her sad f.eks. dekanen og kapitlet, som sammen havde det juridiske ansvar for katedralen og for at vælge biskop. Desværre var området som tidligere skrevet næsten umuligt at fotografere, så vi har ingen billeder heraf. De var ellers fantastiske med mageløse udskæringer.
Man kan gå hele vejen rundt om hele højalter-delen - ikke bare af en smal passage, men ad en gang med flere sidekapeller. Mellem denne gang og højalterområdet findes en række alter-skærme - nogle i gitter (dem vi fotograferede gennem), mens to andre på hver side af hovedalteret var smukke og rigt dekorerede træskæringsarbejder.

Herunder ses to af dem - de flotte træskæringsarbejder viser til venstre dele af Johannes Døberens liv. Han er en vigtig del af kirkens historie, da man i mange år hævdede at hans hoved blev opbevaret netop her. Skærmen er lavet i 1531.

Til højre for alteret findes to skærme med episoder fra Skt. Fermins livs. Han var biskop i Amiens i det 3. århundrede. Under hvert af de to de flotte billeder er der i denne side en grav. Her på billedet er det Adrien de Hénencourt, der døde i 1530. Han var tilknyttet kirken fra 1490-1530 som kannik, provst og dekan. Disse skærme er lavet i perioden 1490-1530.

Fortsætter man rundt om hovedalteret, så er der i buen bag 7 mindre kapeller.
På billedet til venstre herunder ses det kapel, der ligger lige bag højalteret. Det hedder Chapelle Notre-Dame-Drapière eller chapelle de la petite paroisse og er dedikeret til Jomfru Maria. Det er formentlig etableret i 1252, men blev i det 19. årh. fuldstændig ombygget af Viollet-le-Duc. Det fungerede i en periode som sognekirke for indbyggerne i området syd for katedralen.
På det højre billede ses Chapelle du Sacré-Cœur, som tidligere hed chapelle Saint-Jacques-le-Majeurs. Det blev bygget omkring 1240 og var oprindeligt kapel for broderskabet af herretøjsforhandlere, men under koleraepidemien i 1866 skiftede det navn til det nuværende. Det nuværende udseende skyldes en ombygning i 1867-1869 designet af Eugène Viollet-le-Duc. Det forgyldte bronze-alter i baggrunden er lavet af guldsmed Placide Poussielgue-Rusand mens den store statue af Jomfru og barn er lavet af Duthoit-brødrene. Glasmosaikvinduerne er forholdsvis nye - de er lavet i 1932-1933 af Jean Gaudin


Rundt om i kirken er der meget at se på - så meget, at vi slet ikke har billeder og informationer om det hele. Her er to skulpturer.

Efter at have set os mætte i denne helt fantastiske kirke, så fortsatte vi ud i solskinnet og lagde vejen mod Saint-Leu-kvarteret i byen. Området kaldes poetisk for Lile Venedig og her er da også en del vand, men også mange små gyder og smalle gader. Området havde i middelalderen op mod 25 vandmøller, som gav kraft til vævere, garvere, farvere og møllere. I dag kan man se resterne af to - de er dog ikke så fotogene og står og forfalder en del. De ses på det sidste billede herunder.


Området er hyggeligt at gå rundt i og rummer en del butikker, cafeer og restauranter. Midt i floden Somme står skulpturen 'L'Homme sur sa bouee', der er skabt af kunstneren Stephan Balkenhol i 1993. Oprindeligt var den lavet af egetræ, men vejret og gentagne gange hærværk gjorde, at den nu er erstattet af en i aluminium. Den er en af tre figurer - de to andre er sat op på et par vægge i Amiens, men vi fandt dem aldrig.


Til sidst besluttede vi os for at cykle hjemad - og da vi skulle handle på vejen, tog vi en anden vej hjem. Denne gik først forbi statuen af Charles du Fresne, sieur du Cange. Han levede 1610-1688 og var en af de første leksikografer! Hans glossarium over middelalderlatin er en af de første 'ordbøger'.
Derefter kom vi til rundkørslen på Place du Maréchal Joffre og her står endnu et stort monument, skabt af Gédéon de Forceville i 1874.


Lidt længere henne kom vi forbi Jules Vernes hus.  Jules Verne flyttede til byen i omkring 1871 og ind i dette hus i 1882. Han er kendt for en række bøger som 'jorden rundt på 80 dage', 'Rejsen til jordens indre' og 'En verdensomsejling71 under havet'.
I dag er det museum, men tiden tillod os ikke at kigge ind i andet end gården. Men inde skulle det være muligt at se en række rum med relation til Jules Verne bl.a. hans arbejdsværelse, spisestuen og hans forlæggers kontor. Ligesom der er udstillet værker, malerier og genstande.


Lidt længere henne stødte vi så på Cirque Jules-Verne, som er byens cirkusbygning. Den blev opført i 1889 af arkitekt Émile Ricquier. Amiens har siden 1845 haft en årlig cirkustradition og frem til 1889 opførte man hvert år en midlertidig bygning til festivalen.
Bygningen blev fra starten indrettet, så den kunne anvendes til mange ting og bliver i dag brugt til møder, fester, biografsessioner, bokse- eller brydningskonkurrencer samt forskellige shows.



Cimetiere de la Madelaine


Kirkegården Madelaine ligger et par kilometre fra campingpladsen og var en stor oplevelse - og overraskelse. I den gamle del af kirkegården var der det ene storladne gravmæle efter det andet!

Her til højre ses Bois-Ducrocq-monumentet, som var det første vi mødte.


Længere inde i den kuperede, nærmet parklignende kirkegård, støder vi på Grimaux-Dufetal gravstedet - som vel nærmest er et mausoleum. Og lidt længere inde står de gamle gravsteder på ræd og række med deres gamle sten og støbejern.

Og det er også her inde, at vi finder Jules Vernes gravsted. Han døde i marts 1905. Oprindeligt var her en simpel cementplade med ordene Jules Verne 1905.

Siden bad familien billedhuggeren Albert Roze, der havde kendt Jules Verne i 15 år, om at skabe en skulptur og han skabte figuren med personen, der kravler op af graven og gav det titlen: 'Mod udødelighed og evig ungdom'.
Bag skulpturen står et monument med søjler og et kors på toppen - denne del står arkitekt Edmond Douillet for.

Kirkegården rummer også en nyere del, som minder mere om en dansk kirkegård.



La Cité souterraine de Naours


Vi havde inden vi tog hjemmefra fundet et spændende sted: La Cité souterraine de Naours. Her under jorden ved den lille by Naours, har man siden antikken gravet kalksten ud og skabt en række tunneler, værelser og gange. Vi forestillede os et meget besøgt sted, men der holdt ikke mange biler på p-pladsen, da vi kom, så vi havde gode muligheder for at snuse rundt i den del af tunnelerne, der i dag er åbne for besøg. Man skal lige huske en varm trøje - der er nemlig kun 9 grader dernede og så er der ikke megen lys opsat dernede, så det er også fint at medbringe en lommelygte.

Billetsalget er i den fine bindingsværksbygning, mens selve indgange ned i komplekset findes i bygningen på det andet billede.


Tunnelsystemet ligger i gennemsnit 33 meter under jorden og er, som det ses på kortet herover, vidt forgrenet. Man kan vælge mellem en guidet tur rundt, eller en audioguide-tur. Vi valgte audioguiden, da det passede os fint at komme rundt i eget tempo.
Indgangen ned i systemet er trappen her - billedet over trappen viser Abbott Danicourt, som genfandt hulerne i 1887.

Der findes 300 værelser, der hver typisk rummede en familie og 28 gallerier i tunnelsystemet. Hvert rum var ikke stort, men det har fint kunne rumme en familie. De fleste steder er der en rumhøjde på mellem 1,6 og 2,0 meter. Så indimellem må man lige dukke hovedet...


Der gav plads til ca. 2-3000 mennesker. Ud over menneskene, så var der også plads til deres husdyr, 3 kapeller, flere bytorve og et bageri! Røgen fra ovnene blev ført op gennem skorstene og videre ud via eksisterende revner og strukturer over jorden for at skjule den.

Tunnelerne er naturligvis ikke lige i bunden og det går også lidt op og ned - alt efter, hvordan de har hakket kalkstenen ud. Det er ret mørkt, men med lommelygten og audioguidens numre, kommer vi fint rundt. Også til besøgets første kapel, med et alter og en jomfru Maria statue.

Lidt senere når vi frem til endnu et kapel - Rotonde de la sainte Vierge - hvor der står en madonna-skulptur højt oppe og hvor vi i øvrigt skal gennem den smalle passage for at komme videre ind i systemet.

De lokale fandt hurtigt ud af at bruge de tomme underjordiske kamre til at opbevare varer i og samtidig søgte de selv ly herned i tilfælde af dårligt vejr eller i ufredstider. F.eks. fungerede hule-komplekset perfekt som beskyttelse under 30-årskrigen i det 17. århundrede, mens saltsmuglere sidst i det 18. århundrede etablerede et saltdepot i hulerne for at undgå gabellen, som var en skat på salt.
Nede i komplekset er der også et par steder sat nogle mindestøtter op til minde om f.eks. sognepræsten Abbott Danicourt.


Der er kun adgang til en del af tunnelsystemet - nogle steder bliver man mødt af døre og andre steder indgang forbudt skilte.

En del steder er der gamle informationsskilte - det i midten herunder viser, hvordan man har lavet en skorsten, så røgen fra bålstederne og ovnene er blevet ført væk, men samtidig kommet ud i det fri uden at kunne ses.

Det sidste billede er en 'dødekasse' - for naturligvis har der været dødsfald nede i hulesystemet, som man har skulle håndtere. Man har anbragt de døde et sted, hvor vinden har trukket op gennem revner og sprækker, hvorved lugten er blevet ført op og væk. De knogler, der er på billedet, er dyreknogler, der er sat op for at vise stedet.


Kalksten rummer ofte fossiler og det er også tilfældet her i Naours. Vi fandt f.eks. en meget smuk Ammonit, som selv om det minder om en snegl, var en form for blæksprutte. Og så fandt vi Inoceramus, som mindede vagt om en østers. Den sidste havde de smukt indrammet med sort maling, så den blev let spottet.


Endnu en mindestøtte i et af de større rum i komplekset.

Sognepræst Danicourt navngav alle tunnelerne efter gader oppe i den rigtige by, således det var lettere for de lokale at finde ud af, hvor de var.

Vi nærmede os slutningen af tunnelsystemet og kom forbi en ganske imponerende Jesus på korset i det sidste rum inden vi forlod hulerne.
Hulerne lå som tidligere skrevet hen i glemslen indtil 1887, men blev under 1. verdenskrig et yndet 'turist-sted' at besøge for de allieredes soldater. Det vidner utallige indridsede navne i kridten om. Under 2. verdenskrig blev stedet først besat af britiske tropper og brugt som magasin for udstyr og brændstof. I 1941 overtog de tyske tropper stedet og brugte det først som ammunitionslager og siden som defensiv base i forbindelse med Atlantvolden.


Da vi kommer ud af det underjordiske tunnelsystem, træder vi direkte ind i et museum for oldtidshandel. Her er lavet 14 udstillinger, der viser, hvordan de forskellige erhverv har arbejdet og har været klædt på.


F.eks. ses her pottemageren, smeden og væveren. Og i midten herover ses lotterisælgeren. Lotterisælgeren gik fra landsby til landsby og solgte lotterilodder. Der var sjældent - faktisk er aldrig nok det rigtige ord - nogen der vandt. Til gengæld var lotterisælgeren fortsat til næste by, inden det blev opdaget...


Til sidst endte vi inde i den 'nyeste' del af museet. Her har man søgt efter nogle af de soldater, der har ridset deres navne ind i kalkstenen ned i hulerne og har fundet deres historier.



Sommedalen og 1. Verdenskrig

Sommeoffensiven - eller slaget ved Somme - var et slag mellem franske og engelske styrker på den ene side og tyske enheder på den anden. Kampene foregik på begge sider af floden Somme, som bekendte går gennem Amiens og vi var derfor havnet lige midt i slagets midte. Det begyndte i juli 1916 og sluttede i november samme år og er et af de største slag i Første Verdenskrig. Dette ene slag havde mere end 1.000.000 dræbte, sårede og savnede.

I november var franskmændene og englænderne trængt små 10 km ind på det tyske område. Her gik krigen i stå - stoppet af vejret - og hen over vinteren blev det mest et spørgsmål om at overleve regn, sne, tåge, mudder og vandfyldte skyttegrave.


Vores første møde med dette slag, var den store kommunale Warloy-Baillon-kirkegård, som har en afdeling med 1362 grave fra 1. Verdenskrig. Her ligger briter, canadier, australiere, franskmænd og nogle få tyskere.

Vi fortsatte mod Beaumont-Hamel Newfoundland Memorial. Dette mindesmærke er stort - faktisk dækker det et område på 30 ha, hvor der står flere forskellige mindesmærker rundt om. Beaumont og Hamel er to byer i området og Newfoundland er naturligvis Newfoundland ved Canada. Under 1 Verdenskrig var Newfoundland en del af det engelske rige og da England kom i krig, kom Newfoundland det også.
Krigen bølgede frem og tilbage her og da 1st Newfoundland Regiment går ind i krigen den 1. juli 1916, bliver de nærmest nedslagtet af tyskerne. De allieredes bombninger af de tyske forsvarsværker havde fejlet og omkring 700 newfoundlændere dør, bliver såret eller savnet på denne ene dag.
Gennem hele 1. Verdenskrig mister 1300 deres liv og 2500 bliver sårede eller taget til fange.


Kort inde på området møder vi Caribou Monumentet. Den store rensdyr-skulptur på toppen er støbt i bronze og er udført af englænderen Basil Gotto. Rensdyret er Newfoundland Regiments emblem. Ved foden er der 3 bronzetavler, hvor navnene på de 821, der mistede livet i 1 Verdenskrig et ukendt sted og som derfor ikke har en grav, er angivet.


Man kan gå op på toppen og se ud over det store område. Heroppe fra er det også let at se, hvordan skyttegravene har slynget sig gennem området. Tidligt i krigen var der stilstand i skyttegravskrigen langs vestfronten, hvor skyttegravene slyngede sig gennem Frankrig og Belgien på en strækning af næsten 1000 km.

Et lille stykke er præpareret, så vi kan gå nede i dem og fornemme hvor lidt udsyn soldaterne egentlig havde, da de forberedte sig på slaget i 1916. Samtidig skal man bemærke at dengang var skyttegravene forstærket med sandsække, så væggene har oprindeligt været ca. 2,5 meter høje. Soldaterne brugte derfor periskoper for at danne sig et overblik over fjendens positioner på tværs af ingenmandsland.

Den bugtende facon beskyttede bedre mod beskydning og raids, men samtidig skal man bemærke, at der ikke er nogen overdækning og livet i skyttegravene var ingen dans på roser. Soldaterne var ofte våde, mudrede og kolde og delte skyttegravene med rotter, mus og lopper...


Herover ses træet, der kaldtes Danger Tree. Træet stod halvvejs over ingenmandsland og var et pejlemærke for de soldater, der under kraftig maskingeværild, forsøgte at krydse ingenmandsland. Bag det var en lille højderyg, som soldaterne kunne søge dækning bag, hvis de var så heldige at komme hele vejen.

Derfor er området omkring træet også det område, hvor flest newfoundlændere mistede livet. Deres fremrykning blev afblæst efter 30 minutter, men da havde kompagniet mistet 86% af dets soldater! Træet er ikke det originale, men er et erstatningstræ, der skal markere stedet.


Inde på det store område findes flere kirkegårde - den første vi møder er Y Ravine Cemetery, som er opkaldt efter Y Ravine, som er navnet på en dyb kløft med stejle sider, som der blev kæmpet om flere gange. Her er 275 grave.


Y Ravine ligger bag det store kors og skilte gør opmærksom på, at man endnu ikke har fået ryddet al ammunition fra området, så der er adgang forbudt.


51st Highland Division Monument ligger længst nede i området. Det blev afsløret i 1924 som en anerkendelse for divisionens erobring af Y Ravinen og de to landsbyer Beaumont og Hamel i november 1916. Siden blev det genindviet i 1958 for også at mindes divisionens døde under 2. Verdenskrig.
Billedhuggeren bag værket er George Henry Paulin. På toppen står en person i kilt - kompagnisergent Bob Rowan fra Glasgow Highlanders stod model selvom ansigtet dog var Paulins egen bror...
På forsiden af monumentet er der opsat en gælisk plakette, hvor der står 'La a'Blair s'math n Cairdean' som betyder 'Venner er gode på kampdagen'.


Længere rundt på turen kom vi først forbi Hunters Cemetery, som har en helt speciel rund form. Formen skyldes, at kirkegården i virkeligheden er et stort granathul, hvori 41 soldater fra 51. division blev begravet efter slaget.

Og lidt længere henne ligger Hawthorns Ridge Cemetery no. 2, hvor der er over 200 grave. Ca. 50 af dem er uidentificerede soldater.


Efter besøget ved Beaumont-Hamel Newfoundland Memorial, så fortsatte vi mod et stort krater, vi havde hørt tale om. Men pludselig dukker dette høje, smalle tårn op ved vejen og naturligvis gør vi stop.

Tårnet hedder Ulster Memorial Tower og var det første mindesmærke, der blev rejst på vestfronten efter 1. Verdenskrig. Det blev indviet i 1921 og er placeret på et stedet for Schwaben Redoubt, som var en stærkt befæstet position, som Ulster-divisionen til sidst erobrede fra fjenden.
Tårnet er over 21 meter højt og er en tro kopi af Helenøs Tower, som står i Ulster. Mændene i Ulster Divisionen var blevet trænet tæt på tårnet inden de drog i krig og derfor kom det til at betyde meget for mange af dem.
Tårnet er rejst til minde om de mænd, der tjente i 36. Ulster Divisionen og til andre mænd fra Ulster, der tjente i andre divisioner under 1. Verdenskrig.

Vi kom tættere på kraterhullet, men måtte igen lige stoppe ved et kæmpe monument: Thiepval Memorial.
Monumentet mindes de over 72.000 britiske og sydafrikanske soldater, som aldrig blev fundet eller som ikke kunne identificeres efter det store slag ved Somme mellem 1915 og 1918.


Monumentet er tegnet af Sir Edwin Lutyens og blev indviet i 1932 og hvor Ulster Memorial Tower var det første, der blev indviet, så var dette det sidste. Monumentet er ca. 43 meter højt og består af 16 store piller med 64 stenbeklædte sider, hvoraf de 48 rummer navnene på de savnede soldater.


Monumentet består af en række buer, hvor man kan gå gennem og på vestsiden findes en kirkegård med ca. 600 grave. Kirkegården rummer 300 engelske grave og 300 franske - de fleste er uden navn. Monumentet ses også som et engelsk-fransk mindesmærke for at mindes sammenholdet mellem de to lande under 1916-offensiven.

På vejen tilbage til bilen kom vi forbi denne specielle bænk, hvor man kan sidde og lade alle de store tal bundfælde sig.

De røde valmuer i højre side er symbolet på de mange ofre for krigen. Som den eneste blomst var valmuen stærk nok til at skyde op midt i selv de værste ødelæggelser på krigsmarken.
I dag sælges valmuer i silke til fordel for krigsveteraner - både i England og i USA. Vi så mange små kors på ca. 15 cm med en valmue, men også kranse ved mindesmærkerne og i perioden op til november, går mange briter rundt med en på tøjet.


Denne dag bød bare på mange kirkegårde - for pludselig står vi ved Pozieres British Cemetery. Her mindes man over 14.000 soldater, der ikke har en egentlig grav, mens ca. 1400 er begravet på kirkegården.


Men endelig kom vi frem til Lochnagar-krateret, som vi havde hørt om. Og det var så stort, at det ikke rigtig kunne være på et billede! Det skyldes en stor mine, der blev placeret under den tyske frontlinje. Minen blev sprunget den 1. juli 1916. Minen var kæmpe stor og rummede 27 tons sprængstoffer, der blev anbragt i to rum i enden af en hemmelig tunnel mellem den engelske/franske front og den tyske front.

Tunnelen, der endte 15 meter under jorden, blev påbegyndt af walliske minearbejdere i november 1915 og er udgravet med ved hjælp af bajonetter, da hakker lavede for meget støj. Jorden blev båret ud i sandsække og mændene gik rundt barfodet på et gulv af sandsække. Der måtte til nøds hviskes, men ikke tales, da tyskerne ikke skulle opdage tunnelbyggeriet. De kunne grave ca. 46 cm ud om dagen og til sidst blev tunnelen 310 meter lang og havde en bredde på 0.75 meter og en højde på 1,4 meter. Og de tyske tropper opdagede i øvrigt aldrig tunnelbyggeriet!


Lochnagar Krateret er i dag fredet og bevaret som mindesmærke. Det er det eneste af denne type kratere, der er åbent for offentligheden. Rundt om krateret er lagt en gåbro i træ - de er i gang med at renovere den og det er også tiltrængt for dele af den er ikke gangbare. Skiltene i enden af brædderne er sponsorskilte.