AOC-træf på TopCamp Feddet 2013

To sæt brugere af hjemmesiden www.AltOmCamping.dk havde indkaldt til det årlige AOC-træf på TopCamp Feddet i weekenden den 16.-18. august 2013. Det er 4. år træffet holdes og 4. år, hvor vi deltager. AOC-træf er så hyggeligt et træf, at vi er enige om, at der godt nok skal komme noget meget vigtigt i vejen for at vi ikke deltager. Om selve træffet kan der læses mere om - og ses billeder - her: www.AltOmCamping.dk

Træffet flytter sig fra landsdel til landsdel - hvert 2. år på djævleøen Sjælland og hvert 2. år i det mørke Jylland eller på Danmarks midtpunkt Fyn

I år skulle vi således til Sjælland og vi indrømmer med det samme, at vi har noget med broer. Så vi starter naturligvis med det obligatoriske billede af Storebæltsbroen. Dernæst fulgte vi bare Gimpen (vores gps) - som i år har vist sig at være vores evige problembarn. På denne tur gik det vist ok indtil vi kørte af motorvej E47 ved afkørsel 37 (vi er så lidt i tvivl om det egentlig er smartest at køre af motorvejen eller vi bare - som vi gjorde på hjemvejen - skulle have kørt over Næstved).
Nå men vi kom fint af motorvejen, men derefter tog vi den så ind gennem nogle små byer med sjove navne: f.eks. Hyllede og Leestrup. Måske skulle vi få gjort noget ved Gimpen inden næste ferie...
Men efter Helle havde hevet et gammeldags kort i papir frem, så kom der styr på sagerne og vi kunne derefter tilbagelægge de sidste få kilometer til TopCamp Feddet i fin stil.

Vel ankommet, så skulle der lige hilses på alle de andre ankomne til træffet FØR der kunne blive stillet op.

TopCamp Feddet er en stor langstrakt plads der ligger lige ved starten af halvøen Feddet.

Her er sand i lange baner - både på stranden men også på pladserne, så det er med at være lidt forsigtig med, hvor man køre hen, så man ikke ender med at sidde fast.

Selve pladserne er store - rigtig store og de er også fint plane. Der er strøm lige bag ved vognen og vand et lille stykke væk. Der er varierende skygge - ikke at manglende skygge skulle blive et problem i denne weekend...

Toiletbygningerne ligger fordelt på pladsen, men når det var blevet mørkt, så føltes det godt nok som om de lå i den anden ende af pladsen. Der går en smal sti op gennem pladsen til toiletbygningen, men denne sti er ikke oplyst og den slår et knæk undervejs, så en lommelygte er at foretrække.

Der er forskellige typer hytter til udlejning og indendørs pool, klappedyr og minigolfbane. Foruden legepladser, restaurant, butik og indendørs legeland. Vi skulle nu ikke bruge så mange af dem - for dels var vi voksne alene af sted og dels så var vi der jo for at hygge med de øvrige træf-deltagere.

MEN vi skulle da lige en tur helt ud i enden af Feddet - en tur der endte med at blive på ca. 12 kilometer.

Halvøen Feddet har en enestående natur er et typisk fed opbygget af strandvolde foran en kystskrænt fra stenalderhavet. Strandvoldene er opbygget af flintesten, grus og sand, som havet har nedbrudt ved Stevns Klint og transporteret langs kysten ind i Fakse Bugt.

Feddet skyder sig ud i Fakse Bugt og danner Præstø Fjord bag sig. Feddet har mange typer natur - her er granskove, sandstrande og lynghede. En del af området er hegnet ind og afgræsses af kvæg, men man må gerne krydse igennem foldene.

Navnet Fed henviser i øvrigt til at odden er fed - dvs. at den stadig vokser i bredden. Alene i det 20. årh. er den vokset med flere hundrede meter i bredden, hvor imod den ikke længere vokser i længden. I dag er Feddet ca. 5 km. langt og 2 km på det bredeste sted. Der er flere afmærkede vandre- og cykelruter - vi krydsede dog lidt rundt imellem dem uden problemer.

Mange steder ligner Feddet et vaskebrædt med riller i nord-sydgående retning. Det er sporene efter de mange revler, som Feddet er bygget op af gennem tiderne.

Helt ude i enden findes Fugletårnet - med smukke udskårne træfigurer.

På turen tilbage til campingpladsen kom vi forbi den lille havn: Fedhavnen. I dag er her lidt både og om sommeren er der mulighed for at komme ud at sejle med Fjordkaperen.

Fedhavnen blev etableret i en hel andet anledning: i perioden 1920-60 blev hele den nordlige del af Feddet anvendt til gravning af kugleflint.

Flinten blev sendt bl.a. til Tyskland og Canada af vandvejen fra den lille havn Fedhavnen. Flinten blev anvendt til knusning af cement og farvepigment.

Efter vores lille vandretur gik resten af weekenden med sjove konkurrencer, musik og højt humør.
Dagens konkurrencer slutter altid af med tovtrækning og da de var overstået på bedste vis (så må I selv gætte hvem der var på det vindende hold , så var der et par raske drenge der overtog rebet til en anden form for leg...
Og da det blev søndag formiddag var det blevet tid til at pakke sammen og returnere til Danmarks midtpunkt: Fyn.
Ja og så får I lige et par billeder af Storebæltsbroen igen - for de her tågebanker gjorde det til en anderledes oplevelse at krydse broen.